8/19/2010

Hallonbiskvier med vit choklad


Hej solstrålar!
Hoppas ni haft en underbar sommar.
Så är det snart dags för min sista dag här i Dalarna och nya äventyr i Göteborg väntar bakom hörnet. Tiden här i Dalarna har varit helt magisk. Så många människor jag fått äran att lära känna och vilka upplevelser jag har fått varit med om. Vilka minnen jag kommer att ta med mig. Är så tacksam för tiden jag har fått tillbringa här. Det är även min sista dag på kontoret i morgon och då kommer jag att bjuda på något så gott som hallonbiskvier med vit choklad. Tänkte att jag kan dela med mig av dessa underbara bakverk.

.....................................................................................


Biskvier med hallon och vit choklad

Ca 20 st.



Bottnar:

2 äggvitor

200 g mandelmassa


Hallonsmörkräm
100 g rumsvarmt smör
2 dl florsocker
1 äggula
1–2 msk hallonpuré



ca 250 g vit choklad



Värm ugnen till 200 grader. Vispa äggvitorna till ett tjockt, vitt skum. Riv ner mandelmassan och blanda ner den i skummet, rör ihop till en smet. Klicka ut smeten på en plåt med bakplåtspapper i klickar stora som femkronor. Grädda i 8–10 minuter tills de fått fin färg. Lägg över dem på ett galler för att kallna.


Vispa ihop smör, florsocker, äggula och hallonpuré till en kräm. Bred krämen på undersidan av biskvierna så att den bildar en topp och ställ sedan biskvierna i frysen.


Finhacka den vita chokladen och smält den i en skål över vattenbad. Ta ut biskvierna när de är helt frysta och doppa sidan med smörkräm i den smälta chokladen. Låt stelna och förvara biskvierna kallt.


Njut!

3 kommentarer:

  1. Vad kul med en ny blogg och ett nytt äventyr. Önskar er all lycka i Götet, men det kommer bli mycket tomt här i Falun! =( Många Kramar till dig vännen!!!!

    SvaraRadera
  2. Fina Cathrine, hjärtligt tack. Som jag kommer att sakna er, ni kommer alltid att finnas i våra liv fast vi är många mil är ifrån varandra. Ni har en speciell plats i våra hjärtan. Kärlek till dig min hjärtevän. Varma kramar

    SvaraRadera
  3. Gud vad fina! Och de är säkert hur goda som hellst! Hoppas att du trivs i Göteborg. Funderar på att åka och hälsa på er alla flickor där nere snart, får se till att träffa alla då! :) Kram

    SvaraRadera